Waarom Vespa

Om na WOII het Italiaanse volk terug te mobiliseren gaf Enrico Piago zijn ingenieurs de opdracht een vervoermiddel te bouwen dat niet duur was.

Het moest comfortabel zijn met gemakkelijke zithouding, het opstappen vanuit de zijkant moest vlot gaan, brede voorschild zodat de brede rokken van de vrouwen beschermd waren van de wind en niet omhoog vlogen, een zadel zodat ook de vrouwen met strakke rokken konden rijden, een onderplaat ter bescherming van het opspattende straatvuil, het moest mooi ogen en de vuile motor moest afgedekt zijn door zijdelingse spatborden en voornamelijk onderhoudvriendelijk, goedkoop en gemakkelijk manoeuvreerbaar zijn.

Door de kennis uit de vliegtuigbouw kwamen ingenieurs in 1946 kort na de WOII met een eerste motorfiets die door Enrico Piago “Vespa” (wesp) werd genoemd. De techniek uit de vliegtuigbouw kwam hierin terug. De motor was boven het achterste wiel gemonteerd.

Al snel werd de Vespa alsmaar meer een succes. 15 miljoen werden er reeds gebouwd maar de lijn en de voorwaarden van Enrico Piago bleven gerespecteerd.

Door de gestelde eisen was een Vespa vrouwvriendelijk en de combinatie van een vrouw en de Vespa was charmant.

Niet alleen door de prijs maar ook op het witte doek bleek de Vespa gegeerd. In de film Roman Holiday met Gregory Peck en Haudry Heburn verscheen de Vespa .

Al snel stond de Vespa als symbool voor “La dolce Vita”. Een icoon voor italiaanse stijl waar ook mannen met maatpakken zich mee verplaatsten.

Tijdens de jaren 70 verkreeg de Vespa het status van scooter. Een Scooter stond als symbool voor Vespa.
Vespa is een interessant voorbeeld van hoe iets cultuur of erfgoed wordt
Het is een moderne mythe geworden, een fashion statement, een persoonlijke uitdrukking.
Door de decennia heen is Vespa een lifestyle geworden